EL MÈTODE NINASTUDIO

Veu i cos són indestriables i el seu estudi ha d’anar en paral·lel perquè tot allò que ocorre al cos afecta la veu.

Nina

NS.Still006

QUÈ ÉS EL MÈTODE NINASTUDIO?

Un sistema d’entrenament de visió holística, el principal objectiu del qual és integrar l’entrenament corporal al vocal a través dels exercicis del Mètode Pilates amb l’objectiu d’aconseguir la màxima eficàcia vocal.

ON S'IMPARTEIX EL MÈTODE NINASTUDIO?

El mètode NinaStudio té certificació pròpia i s’imparteix en els centres NinaStudio, Universitats, centres educatius i a empreses.

PER QUÈ UN MÈTODE QUE INTEGRA COS I VEU?

  • Perquè promovem la salut vocal com a valor principal de cada individu.
  • Perquè creiem necessari integrar l’estudi, el coneixement i l’entrenament del cos a l’entrenament i la rehabilitació de la veu.
  • Perquè desitgem impulsar un projecte pedagògic i divulgatiu sobre l’educació i entrenament vocal.
  • Perquè tenim la certesa que nomes a través de l’entrenament integral sistemàtic podem canviar vells i nocius hàbits posturals, i vocals, per patrons nous i saludables.
  • Perquè creiem que la adquisició d’un coneixement bàsic sobre la fisiologia de la veu és més eficaç que el mimetisme. Quan entenem com fem el que fem amb la veu dominem a la fi la nostra principal eina de comunicació i interacció amb el món i podem posar-la al servei del nostre repte comunicatiu.

 

QUINA INCIDÈNCIA POT TENIR EL MÈTODE PILATES A LA VEU?

Es comença a conèixer i reconèixer el potencial del mètode en relació al cos i són molts els professionals de la salut els que recomanen la seva pràctica als pacients.

 

Però, quina relació tenen respecte a la veu? Quin és el seu potencial i com incideix? He pogut comprovar el seu potencial després de 13 anys de dedicació al seu estudi i aplicació a l’entrenament vocal. Aquest potencial del que parlo es sustenta, en la meva opinió, en tres pilars: la regulació neuromuscular, la neuroplasticitat cerebral i la fortalesa i flexibilitat muscular. Dit amb altres paraules, la propiocepció, els canvis estructurals provocats per nous aprenentatges i l’equilibri corporal. La veu la escoltem però no la veiem ni podem corregir-la a través del feedback visual com passa amb altres parts del cos. El veritable control de la mecànica vocal és possible quan s’exerceix des de la propiocepció, valorant i analitzant tota la informació que aquesta ens proporciona i modificant a conveniència tot quant passa al nostre aparell fonador.

 

LA FUNCIÓ CREA L’ÒRGAN

Els canvis estructurals i funcionals es produeixen gràcies als nous aprenentatges. Però la neuroplasticitat cerebral requereix de la repetició sistemàtica per a construir patrons on no existeixen o on resideixen els antics. En una sessió de Pilates es reben centenars de consignes que seran executades pel sistema nerviós. Aquestes consignes contenen indicacions sobre la respiració, la posició i la estabilització del cos i sobre la execució, el control, la fluïdesa i la precisió que  cal aplicar a cada exercici.

 

LA LARINGE, ON ES CREUA LA VIDA I LA COMUNICACIÓ

La laringe no va ser dissenyada per parlar i molt menys per cantat. Però, podem parlar i cantar encara que només serem realment eficaços si desenvolupem sobre el nostre instrument la propiocepció que ens garanteixi un marc de salut.

Una veu sotmesa a un ús exigent necessita un cos amb musculatura forta i flexible en la que recolzar-se  per aconseguir amb eficàcia i solvència els reptes vocals. La laringe humana està programada per la adducció donat que aquest tancament proporciona la protecció, subjecció i la deglució, funcions biològiques de la laringe. L’esforç és un dels indicadors que activa la laringe, aquest esfínter encarregat de portar a terme les funcions de supervivència de l’organisme, per això la seva tendència natural sempre serà tancar davant situacions d’esforç.

Dit això, pensem ara en l’esforç vocal i endevinem quina tendència seguirà la glotis en situacions en que, a més d’una elevada exigència vocal, es fa un mal ús i abús de la veu. Davant un esforç, el nostre cervell no sap si cantarem una ària o aixecarem un sac de patates però li ho podem dir!

EL SISTEMA NERVIÓS PERIFÈRIC, EL NOSTRE “XIVATO”

Pilates és, en primer lloc, un grandíssim treball propioceptiu. El disseny dels exercicis, el gest respiratori que promou, la resistència de les motlles de la màquina i la seva metodologia d’ensenyament fan d’aquest mètode el gran aliat que contribueix a introduir nous patrons funcionals a nivell corporal i vocal, a aprendre a repartir l’esforç en la musculatura indicada i alliberar aquella que no ha de participar en l’acció i també aïllar les diferents estructures corporals i donar llibertat de moviment al conjunt de l’aparell fonador.

QUINS SÓN ELS BENEFICIS DEL MÈTODE NINASTUDIO?

  • El mètode NS integra el treball corporal a l’entrenament vocal.
  • Els professionals que l’imparteixen posseeixen coneixements anatòmics i fisiològics del cos en general i de la veu en particular.
  • El cos és el subjecte de la nostre labor i la veu és l’objecte directe que rep l’acció de l’entrenament global.
  • El mètode incideix en el control muscular, i la seva coordinació depèn dels tres sistemes que configuren l’aparell vocal (respiració, vibració, amplificació), el monitoratge de l’esforç (propiocepció) i la correcta mobilitat auricular.